Postarejte se o svůj kvalitní spánek

Základní a přitom nejdůležitější způsob regenerace, bez kterého lidské tělo nemůže přirozeně fungovat, je spánek. Během spánku, kterým bychom v ideálním případě mohli strávit až třetinu života, sbírá tělo síly na další den. Jednotlivé orgány mají během spánku čas na odpočinek a relaxují, stejně jako se uvolňují klouby a svaly. Dopřát si dobré spaní není jen tak, o jeho kvalitu musíme pečovat. V dnešní době se často ke spánku stavíme jako k něčemu, co musí počkat. Proč? Protože toho musíme víc stihnout nebo zažít víc zajímavých věcí… Přitom odpírání si spánku otupuje mozek a kazí radost ze života.

 

Poruchami spánku trpí podle odborníků až čtyřicet procent populace. Některé jsou způsobené jenom tím, že nejsme ochotni se o svůj klidný spánek dostatečně starat. Přitom pro to, aby nám spánek přinesl potřebné osvěžení a energii, stačí mít jen dobrou vůli a udělat si na něj čas.

Kvalitní spánek a stejně tak vhodné prostředí, které nám ho umožňuje, jsou základem zdravého životního stylu. Jak se vyspíme, určují zejména dva faktory:  správné vybavení ložnicespánková hygiena.

Rady pro dobrý spánek:

Ložnici vyvětrejte a nepřetápějte
Správná teplota místnosti, ve které spíte,  je velmi důležitá. Nepřetápějte ložnici a večer pusťte dovnitř čerstvý studený vzduch. 

Ložnice není pracovna

Využívejte ložnici především k odpočinku a spánku. Není-li to možné, pak alespoň postel zasvěťte těmto činnostem a nepracujte v ní.

Pravidelnost nade vše

Tím není myšleno jen to, že ke spánku uléháme každý den! Dobré je dodržovat pravidelný rytmus uléhání i vstávání. Ulehneme-li občas později, je lepší vstát v obvyklou hodinu, aby nedošlo k narušení spánkového režimu.

Dopřejte si tmu

Blikající digitální budík nebo pouliční lampa před vaším oknem do ložnice jsou zaručení rušiči spánku.  Světlům z venku nedejte šanci  závěsy nebo žaluziemi.


Udělejte si pohodlí
Nepodceňujte kvalitní postel, rošty a matraci. Možná vám také vadí těžká peřina nebo příliš vysoký polštář. Pořiďte si spaní, které bude vyhovovat vašim zádům a celému tělu. 

Před spaním vynechejte zlozvyky a relaxujte

Jste zvyklí na večerní kávu, cigaretu nebo sklenici vína? Také tady mohou pramenit vaše problémy s usínáním. Kofein a nikotin jsou stimulanty, které tělo povzbudí.  Zlozvyky proto několik hodin před spaním vynechejte. Pusťte si příjemnou hudbu, protáhněte se, přemýšlejte a mluvte o příjemných věcech.  

Večeřejte zlehka
Najezte se naposledy asi dvě hodiny před spaním. Nepřehánějte to s velikostí porce a nedávejte si pár hodin před spaním ani těžká, smažená, tučná a kořeněná jídla.

Nepřevalujte se v posteli

Pokud ležíte v posteli více než půl hodiny a nemůžete usnout, nepřevalujte se. Raději vstaňte a rozptylte se nějakou nenáročnou činností. Nebo si nechejte na nočním stolku uklidňující knížku. Cokoliv, co vás příjemně naladí nebo unaví, se počítá.  

Ráno si dejte rozcvičku
Možná máte po ránu jiné starosti než cvičit u otevřeného okna a nedostatek pohybu pak doháníte večer. Tím však vysíláte svému tělu špatné signály. Rozpumpované srdce a okysličená krev mohou vést k problémům s usínáním. Přesuňte náročnější cvičení na ráno nebo odpoledne a večer se raději uklidněte procházkou.   

Opatrně s léky

Nezneužívejte léky na spaní - ty by měly pomoci jen v nejnutnějších případech.

 

A víte také, že:

  • vědci dokázali, že spánek je nutný k ukládání informací a pamatování si naučené látky
  • spánek má také velký vliv na metabolismus. Lidé, co dobře spí, většinou nemají potíže s nadváhou, vysokou hladinou cholesterolu, tlakem a cukrovkou
  • odborníci také zjistili, že pro naše zdraví je důležitá délka spánku. Lidé, kteří spí méně než sedm hodin denně, mají podle nich větší pravděpodobnost nachlazení
  • špatný spánek může být jedním z projevů deprese

 

 

Doporučení odborníka:

„Dobrý spánek na kvalitním lůžku má zásadní význam pro regeneraci tělesných a duševních sil. Plutarchos uvádí, že odpočinek je kořením práce. Jelikož spánkem trávíme zhruba 1/3 života, nemělo by se na pořízení lůžka šetřit. Kvalitní lůžko s moderním roštem a matrací je nutno konstruovat individuálně, tedy na míru každému jednotlivci a brát na zřetel věk, pohlaví, výšku a hmotnost těla."

Doc. MUDr. Ivan Müller, CSc., docent Lékařské fakulty Masarykovy univerzity a Ortopedické kliniky FN v Brně, ortopéd a konzultant Kliniky funkční diagnostiky a rehabilitace FN U sv. Anny v Brně

Článek byl přetištěn s laskavým svolením firmy AHORN CZ s.r.o.

Tisknout


Vyberte si nábytek

Poradíme Vám

Naši prodejci Vám velmi rádi a ochotně zodpoví jakékoliv dotazy na našich kamenných prodejnách. 


Interiérové studio.
Návrhy, realizace a montáž na klíč

Kvalitní nábytek semQelb Pardubice
tel.: 466 510 310

e-mail:


Chcete dostávat informace o akcích a slevách?

Chcete dostávat informace o akcích a slevách?

© 2017, semQelb s.r.o. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek | Výměna odkazů

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing XHTML 1.0 | CSS 3