Jak se dobře vyspat?

20.03.2020 12:00
Jak se dobře vyspat?

Základní a přitom nejdůležitější způsob regenerace, bez kterého lidské tělo nemůže přirozeně fungovat,
je spánek. V našem článku se dozvíte spoustu přínosných rad, které je dobré dodržovat...

Během spánku, kterým bychom v ideálním případě mohli strávit až třetinu života, sbírá tělo síly na další den. Jednotlivé orgány mají během spánku čas na odpočinek a relaxují, stejně jako se uvolňují klouby a svaly. Dopřát si dobré spaní není jen tak, o jeho kvalitu musíme pečovat. V dnešní době se často ke spánku stavíme jako

k něčemu, co musí počkat. Proč? Protože toho musíme víc stihnout nebo zažít víc zajímavých věcí...
Přitom odpírání si spánku otupuje mozek a kazí radost ze života.

Poruchami spánku trpí podle odborníků až čtyřicet procent populace. Některé jsou způsobené jenom tím,
že nejsme ochotni se o svůj klidný spánek dostatečně starat. Přitom pro to, aby nám spánek přinesl potřebné osvěžení a energii, stačí mít jen dobrou vůli a udělat si na něj čas.

  • Kvalitní spánek

Kvalitní spánek a stejně tak vhodné prostředí, které nám ho umožňuje, jsou základem zdravého životního stylu. Jak se vyspíme, určují zejména dva faktory: správné vybavení ložnice a spánková hygiena.

  • Ložnici vyvětrejte a nepřetápějte

Správná teplota místnosti, ve které spíte,  je velmi důležitá. Nepřetápějte ložnici a večer pusťte dovnitř čerstvý studený vzduch. I tato maličkost udělá velký rozdíl!

  • Ložnice není pracovna

Využívejte ložnici především k odpočinku a spánku. Není-li to možné, pak alespoň postel zasvěťte těmto činnostem a nepracujte v ní. Pokuste se uklidit věci, které Vás ruší. Ideálně by v ložnici neměla být žádná elektronika. Nepodceňujte barvy! Křiklavé a vyrazné nahraďte tlumenými odstíny.

  • Pravidelnost nade vše

Tím není myšleno jen to, že ke spánku uléháme každý den! Dobré je dodržovat pravidelný rytmus uléhání
i vstávání. Ulehneme-li občas později, je lepší vstát v obvyklou hodinu, aby nedošlo k narušení spánkového režimu.

  • Dopřejte si tmu

Blikající digitální budík nebo pouliční lampa před vaším oknem do ložnice jsou zaručení rušiči spánku. Světlu
z venku nedejte šanci a pořidte si zatemňující závěsy nebo žaluzie. Textilie jsou nejen dekorativní, ale také funkční a dokáží utlumit negativní zvuky z okolí. 

  • Udělejte si pohodlí

Nepodceňujte kvalitní postel, rošty a matraci. Možná vám také vadí těžká peřina nebo příliš vysoký polštář. Pořiďte si spaní, které bude vyhovovat vašim zádům a celému tělu. Škála jednotlivých produktů je široká
a je důležité najít si tu svou ideální kombinaci. Vyhledejte odbornou prodejnu, kde Vám poradí... Jednorázově se dá vyspat "na všem" ale každodenní spaní si zaslouží velkou pozornost. Jedná se o investici pro Vaše zdraví!

  • Před spaním vynechejte zlozvyky a relaxujte

Jste zvyklí na večerní kávu, cigaretu nebo sklenici vína? Také tady mohou pramenit vaše problémy s usínáním. Kofein a nikotin jsou stimulanty, které tělo povzbudí.  Zlozvyky proto několik hodin před spaním vynechejte. Pusťte si příjemnou hudbu, protáhněte se, přemýšlejte a mluvte o příjemných věcech.  

  • Večeřejte zlehka

Najezte se naposledy asi dvě hodiny před spaním. Nepřehánějte to s velikostí porce a nedávejte si pár hodin před spaním ani těžká, smažená, tučná a kořeněná jídla. Prospěje to Vašemu zdraví a tělo bude regenerovat síly
na další den místo náročného trávení.

  • Nepřevalujte se v posteli

Pokud ležíte v posteli více než půl hodiny a nemůžete usnout, nepřevalujte se. Raději vstaňte a rozptylte
se nějakou nenáročnou činností. Nebo si nechejte na nočním stolku uklidňující knížku. Cokoliv, co vás příjemně naladí nebo unaví, se počítá. Snadnému usínání nepomáhá ani sledování mobilu těsně před spaním. Vyzařuje tzv. modré světlo, které má nadměrný jas a špíše nás nabudí než zklidní před spánkem.

  • Ráno si dejte rozcvičku

Možná máte po ránu jiné starosti než cvičit u otevřeného okna a nedostatek pohybu pak doháníte večer. Tím však vysíláte svému tělu špatné signály. Rozpumpované srdce a okysličená krev mohou vést k problémům
s usínáním. Přesuňte náročnější cvičení na ráno nebo odpoledne a večer se raději uklidněte procházkou.   

  • Opatrně s léky

Nezneužívejte léky na spaní - ty by měly pomoci jen v nejnutnějších případech. Uvařte si raději bylinkový čaj. Pomůže Vám např. meduňka, třezalka, kozlík lékařský nebo již připravé směsi. Vyberte si kombinaci, která Vám bude vyhovovat a nejvíce chutnat a uvidíte ten rozdíl..

A víte také, že:

Vědci dokázali, že spánek je nutný k ukládání informací a pamatování si naučené látky.

Spánek má také velký vliv na metabolismus. Lidé, co dobře spí, většinou nemají potíže s nadváhou, vysokou hladinou cholesterolu, tlakem a cukrovkou.

Odborníci také potvrdili, že pro naše zdraví je důležitá délka spánku. Lidé, kteří spí méně než sedm hodin denně, mají podle nich větší pravděpodobnost nachlazení.

Špatný spánek může být i jedním z projevů deprese.

Pro více informací nás neváhejte kontaktovat na čísle 466 823 520, nebo prostřednictvím kontaktního formuláře.